معرفی کتاب | امام کاظم(ع)
  • کد مطالب: ۱۶۷۴۱۹
  • /
  • ۱۸ تير‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۶

معرفی کتاب | امام کاظم(ع)

کتاب «امام کاظم(ع)» کتابی ساده و روان است که برای مخاطب گروه سنی «ب» و «ج» از ماجراها و اتفاقات مهم زندگی امام هفتم می‌گوید.

هانیه وهابی - کتاب «امام کاظم(ع)» کتابی ساده و روان است که برای مخاطب گروه سنی «ب» و «ج» از ماجراها و اتفاقات مهم زندگی امام هفتم می‌گوید.

در بخشی از کتاب چنین می‌خوانیم:

امام موسی‌بن‌جعفر (موسی کاظم) علیه‌السلام، هفتمین امام شیعیان، سال ۱۲۸ یا ۱۲۹ هجری قمری به دنیا آمدند. پدر ایشان امام جعفر صادق هستند و نام مادر ایشان حمیده است که زنی بسیار عالم و فقیه بوده است.

امام کاظم(ع) زمانی که پدر و مادرشان از حج باز می‌گشتند، در منطقه ابواء، جایی در میان مکه و مدینه، به دنیا آمدند. موسی‌بن‌جعفر از همان کودکی بسیار باهوش و با علم و دانش بودند به‌طوری که دانشمندان دینی با ایشان به بحث و گفت‌وگو می‌نشستند.

بندگی ایشان به حدی بود که لقب «عبد صالح» گرفته بودند. امام‌کاظم(ع) مانند نیاکان بزرگوار خود بسیار بخشنده و سخاوتمند بودند.
ایشان با آن همه بزرگواری و بخشندگی، خودشان بسیار ساده زندگی می‌کردند.

مثلا لباس‌های زبر و خشن می‌پوشیدند و در اتاقی که نماز می‌خواندند، غیر از حصیر در کف اتاق و یک قرآن و شمشیر چیز دیگری نبود. ایشان بسیار با عاطفه و مهربان بودند. همیشه به فکر فقیران و بیچارگان بوده و به صورت پنهانی و آشکارا به آن‌ها کمک می‌کردند.

اما سرانجام بدگویی‌هایی که بعضی افراد حیله‌گر از امام کاظم(ع) کردند، بر هارون‌الرشید عباسی تأثیر گذاشت و خود هارون هم در سفری که در سال ۱۷۹ هجری به حج رفت، به محبوبیت زیاد و احترام خاصی که مردم برای ایشان قائل بودند پی برد، و به این دلیل سخت نگران شد.

بنابراین، وقتی به مدینه برگشت، تصمیم به دستگیری و زندانی کردن امام‌کاظم(ع) گرفت تا بین امام و مردم فاصله ایجاد کند.

از زندگی امام کاظم و رفتار و شخصیت ایشان داستان‌هایی نقل شده است که همگی بزرگواری، صبوری، علم و دانش و پرهیزگاری این امام مهربان را نشان می‌دهد. پس از شهادت امام کاظم(ع)، فرزند ایشان امام‌رضا علیه‌السلام به امامت رسیدند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.